Dit is wel een heel vette manier om af te rekenen met een bond en sponsors die na de OS het nodig vonden haar de A-status, ambassadeurschappen, sponsorcontracten ed. af te nemen!
Ik kwam op jullie site en zat met veel interesse alle leuke reacties nav Nicolien haar super prestatie te lezen.
Toen ik bovenstaande reactie van Martijn Nijs tegenkwam was ik verbaasd. Ik wil hier toch even op reageren en dan met name op het stukje over de bond. Ik vind het jammer dat er zaken worden gesuggereerd die absoluut niet stroken met de werkelijkheid. Er wordt in de 'quote' gezegd dat de bond Nicolien na de OS heeft laten vallen. Dit is op geen enkele manier gebeurd. De NSkiV steunt Nicolien met een bepaald bedrag en dat wordt aangevuld met subsidiegelden vanuit NOC*NSF. Deze gelden vanuit NOC*NSF zijn in een (pre) Olympisch jaar veel hoger dan in een post Olympisch jaar. Na de OS lopen deze bijdragen terug en in de opbouw naar de komende Olymische Spelen worden die weer hoger. Een feit waar wij als bond helemaal niets aan kunnen veranderen. De invloed die wij hebben is het geld dat wij zelf investeren. Doordat de gelden van NOC*NSF terugliepen is er vanuit ons nog wat extra budget voor haar vrijgemaakt. Het klopt dus niet dat wij haar hebben laten vallen.
Wat betreft de A en B status, dit wordt door NOC*NSF bepaald en er zijn vaststaande regels voor. Top 8 WK, WC of OS is A status, top 16 WK, WC of OS is B status. Ze zat niet in de top 8 dus geen A status. Dat is hard, maar dat is ook sport.
Ik vind het echt jammer, dat meen ik uit het diepste van mijn hart, dat er wordt geschreven over het feit dat zij met ons zou moeten 'afrekenen'. Afrekenen? Wij doen er alles aan om de atleten op een zo goed mogelijk manier te ondersteunen en als iemand dan zo'n prachtig resultaat haalt zijn wij, net als jullie, dolblij. Dat wil ik hier dan toch nog even kwijt.
Als er ooit vragen zijn over dit soort zaken, kan je gerust contact opnemen met mij of met iemand anders van de NSkiV.
Groeten, Esther Berkhout
Topsport
Nederlandse Ski Vereniging
070- 310 11 42