Belangen en don't bite the hand that feeds you, dat komt er dan bij mij als gedachte op bij een dergelijke reactie. Ik denk jullie goed genoeg te kennen om te weten dat dat niet helemaal waar is maar toch....
En ehmmm Paul ook ik ben van mening dat de talentontwikkeling vanuit de bond niet goed opgepakt wordt....en ook ik vind dat er geen goede uitleg is gegeven over de reden waarom Alpine geen speerpunt meer is.
Wat jij talentontwikkeling zou kunnen noemen (Peter's werk en Mike's werk) valt in mijn definitie hier gewoon niet onder want wat is nou de daadwerkelijke structurele ondersteuning vanuit de bond?
Ik snap best dat er beperkte budgetten zijn en dat je een euro maar 1x uit kan geven maar leg dan gewoon goed uit waarom er bepaalde keuzes zijn gemaakt.
Schot voor de boeg?
Laten we eens naar inkomsten kijken. Het gros van de inkomsten komt uit het lidmaatschapsgeld. Daarnaast zijn er nog inkomsten uit sponsoring en tot slot nog wat restinkomsten.
Dat lidmaatschapsgeld komt toch voor een groot deel van skiers (NSKIV!). Die zullen zeker graag zien (zeker gezien het fanatisme van ouders van wedstrijdskiende kinderen) dat het geld bij het skien terecht komt.
Wat is dan verder nog belangrijk voor de NSKIV? Media-aandacht, hier hebben we meer dan een streepje voor vooralsnog omdat er met name door de snowboardselectie toch redelijk wat publiciteit wordt gegenereerd, alpine als meer serieus en freestyle steeds serieuzer maar ook nog steeds lifestyle (geloof me, dat kun je tegenwoordig perfect inzichtelijk maken, ga maar eens praten met bijv. Joris Gieske...). Dit zorgt ervoor dat er een dusdanige verdeling is van het geld dat er toch redelijk wat geld is voor het snowboarden. Concreet waren er vorig jaar 3 gehandicate atleten, 8 skiers (waarvan 5! junioren), 8 noordse en 10! snowboarders (4 alpine 6 freestyle)
In een na-olympisch jaar is die media-aandacht simpelweg minder en is dat volgens mij ook de reden dat er ook weer meer budget voor het skien is. Zo werkt dat helaas.
Helaas? Ja helaas want persoonlijk ben ik van mening dat we meer snowboardtalent hebben in Nederland dan skitalent en op Harald en Rogier hebben we ook in het verleden dat maar zeer beperkt gehad. Bij het snowboarden talenten bij zowel Freestyle als alpine overigens, Dimi, Rocco etc bij de freestyle en we kennen zelf de namen bij het alpine wel. Dus zou je daar meer in moeten investeren. Ik heb uiteraard een alpine gekleurde bril op maar toch, kijk er maar eens feitelijk naar....dan zie je bijvoorbeeld dat er wel 8 snowboarders zijn maar geen enkele junior....
Mijn tip?
Wees hier als bond gewoon duidelijk over (ook als de reden anders is) dan zal het veel beter worden geaccepteerd. Dit geldt overigens ook voor zaken zoals selectiebeleid...
Pfff, genoeg geluld weer. Het kan nog uitputtender natuurlijk maar goed....het is al laat....
Zoals je overigens ziet Paul zijn onze opmerkingen niet ongefundeerd....