Ja wat een topweekend was dit zeg.......Schitterend weer om een slalom te houden, t begon precies te spetteren na de prijsuitrijking!
as heaven is wideJa, ik wilde deze wedstrijd xpres op m'n home-made sk8board maken (die we gemaakt hadden op de mal van Marc). Dat dit een cultuurshock zou gaan worden was me al duidelijk, maar ik wilde hem helemaal meemaken, n dat is gelukt.
Zo moet je dit maar vergelijken met dat je al jaren lang met veel plezier aan het snowboarden bent op een Burton Elite. (En dan bedoel ik die hele ouwe eej, met die vin eronder uit de winter '86-'87). Zelf heb je doorgekregen dat dit board zonder vin veel beter rijd dan met, daarom heb je hem eraf gesloopt. Er wordt een snowboardwedstrijd bij je in de buurt georganiseerd n je denkt ach ‘what the heck’ ik doe eens mee............... N dan gaan daar jongens en meiden, ja zelfs ouwe lullen van in de 60 en kerels met gigantische bierbuiken, waarvan je denkt dat ze al1 maar daar zijn om spullen te verkopen, terwijl ze bij de pro's meerijden en zow verschrikkelijk hard naar beneden komen dat je ogen ervan tollen.
Ja en daar sta je dan aan de start. Je wilt van het startplateau af en ontdenkt dat je boardje door de flex die die andere boardjes dus voor g1 milimeter hebben, vastloopt op de ronding van het startplateau. Ik durfde er eerst niet vanaf, omdat ik bang was echt finaal af te gaan voor de wereld die slalomsk8boarding heet.
De volgende ochtend werd ik net als doordeweeks om 6.00 wakker. Debbie ,Lars(m'n neeftje) n Kisten (zijn zus) lagen nog te pitten n ik ben de camper uitgesneakt......met alle bescherming die ik had ging ik naar de starramp in de hoop dat r niemand zou zijn.......Sk8boarders lagen ‘all over the place’ te slapen en 1tje lag onder de startramp te pitten, met z'n helm op in een mummiebag op een ouwe sk8boardschoen. Holy shit, waarom moet die gast nou net onder die ramp gaan liggen. Paaltjes stonden opgestapeld en de rondjes stonden keurig op het asfalt van alle disciplines. Ik begon met het uitzetten van de tight en keek naar de ramp..... Eerst dan maar een keer zonder het startplateau, maar toen ik doorhad dat ik de slalom makkelijk haalde moest en zou ik er vanaf, dan moest ik die gast maar wakkermaken, maar dat was zijn probleem, ik moest die starramp trainen. Ik rampde met m'n boardje over de rand, n t ging super, hij bleef gelukkig niet hangen.
Toen ik wist dat het ging kon ik rustig gaan ontbijten n me klaar maken voor de wedstrijd. Ik heb alle run’s kunnen rijden met m’n old schoolboardje n kreeg respect voor t feit dat ik dat board door de tight kreeg. De hybride is een erg tof onderdeel met veel afwisseling en de reuzenslalom is gewoon snoepgoed.
Doordat ik me niet wist te kwalificeren voor de finale was er genoeg tijd om het materiaal te testen. Zo waren die gasten zo relaxed in het uitlenen van hun favoriete speeltjes en vertelden honderd uit over alles op het gebied van afstelling. Een goed slalomboard werkt als een formule 1 sportwagen, de druk is zoveel mogelijk recht boven de assen, de achteras is zo stijf als het maar kan met het draaipunt recht boven de as en veel grip (dus zachtere wielen) De vooras is de stuurinrichting, met hardere wielen en heel nauwkeurige tuning van het draaipunt.
Ik heb met1 een stel wielen gekocht en nadat ik diverse boardjes heb getest heb ik r 2 besteld, een slalom en reuzenslalom van het merk waar het Zweedse team mee reed (caliber). Erg stijf en toen ik doorkreeg hoe ik er mee kon pushen kreeg ik het zelfs voor elkaar om net als de pro’s de helling op te skaten tot aan de start! Holy shit wat was dit gaaf zeg. Die Dominik Kowalski & Ramon Königshausen reden na de finale gewoon de holy slalom tegen de helling op terug, waarbij Ramon zelfs de startramp opreed………RESPECT!!!!!!!!!!!!
Al met een topweekend, n tjek dit stukje van het rtl nieuws nog eens…….kort maar wel heel erg krachtig.
Slalomsk8boarding is ‘ here to stay’ een perfecte trainingen voor iedere serieuze slalomboarder!
Klik hier voor een filmpje