Leuk artikel op NU!
Sauerbreij op olympische koers
Uitgegeven: 6 januari 2010 17:39
Laatst gewijzigd: 6 januari 2010 17:54
KREISCHBERG - Nicolien Sauerbreij lijkt klaar om haar olympische belofte tijdens de komende Spelen in Vancouver in te lossen. De Nederlandse snowboardster behaalde woensdag een overtuigende zege tijdens de wereldbekerwedstrijd in het Oostenrijkse Kreischberg.
© NUsport/Rutger Geerling
De overwinning is voor de parallel slalomster een duidelijk teken dat zij in topvorm is. "Ik heb afgelopen zomer een sterke basis gelegd", verklaarde de 30-jarige atlete. "In het begin van het seizoen kwam dat er nog niet helemaal uit, maar de laatste weken zit het goed."
Ticket
Tijdens de wereldbeker in het Limburgse Landgraaf wist zij niet door de kwalificaties heen te komen, waardoor zij pas halverwege december haar ticket naar Vancouver kon boeken.
De kwalificatie werd veiliggesteld tijdens de World Cup in het Amerikaanse Telluride. "Daar zat het weer op de rits. Ik won daar ook een wedstrijd in Steamboat voor de North American Cup waar eigenlijk ook de volledige wereldtop aan de start verscheen."
Vorm
Voor Sauerbreij is het dan ook zaak om haar huidige vorm de komende weken vast te houden in aanloop naar de Winterspelen. Na haar wereldtitel in 2008 en alweer haar zevende overwinning in het wereldbekercircuit, lijkt ze één van de kandidaten voor een olympische medaille te zijn.
"Maar dat is altijd moeilijk te voorspellen", blikt de 30-jarige snowboardster nuchter vooruit. "Dit is een sport waarin het om honderdste van secondes gaat. Als het net even iets minder loopt eindig je zo als achtste."
In aanloop naar de Spelen van Turijn werd de destijds 22 jaar oude Sauerbreij ook al neergezet als kandidate voor olympisch eremetaal. In de Italiaanse bergen slaagde zij er echter niet in om aan de hoge verwachtingen te voldoen.
Foto:
NUsport/Rutger Geerling
- Nicolien Sauerbreij in actie in Kreischberg.
Ervaring
"Ik beschik nu echter over aanzienlijk meer ervaring. Ouder en wijzer laten we maar zeggen. Ik weet nu gewoon beter de rust te bewaren en slaag erin mij optimaal voor te bereiden op een wedstrijd."
"Een belangrijk verschil is dat ik er nu ook in slaag goed in een wedstrijd te groeien. Neem vandaag; ik kom als twaalfde uit de kwalificaties. Dat is niet om over naar huis te schrijven, maar het gaat vervolgens steeds beter en uiteindelijk win je hem gewoon."
Sauerbreij geeft daarbij meteen een belangrijk aspect binnen haar discipline aan. "Eigenlijk zijn het tweede losse wedstrijden. 's Ochtends is er de kwalificatie, dan moet je ervoor zorgen dat je bij de beste zestien bent. Vanaf de finales is vervolgens alles mogelijk."
Of alles ook mogelijk is in Vancouver wil zij voorlopig nog in het midden houden. "Ik wil er in ieder geval voor zorgen dat ik daar optimaal aan de start verschijn. Het resultaat van vandaag geeft in ieder geval vertrouwen voor de komende weken."
Planning
In aanloop naar de Winterspelen verschijnt de snowboardster nog aan de start van wereldbekerwedstrijden in Zwitserland, Canada en Duitsland. Doordat zij besloten heeft aan alle drie deel te nemen, vliegt zij eind januari al naar Noord-Amerika, om vervolgens vlak voor de Spelen nog terug te keren naar Europa.
"Dat doe ik om wedstrijdritme te houden. Misschien is het qua tijdzones inderdaad niet ideaal, maar ik denk dat dit voor mij het beste is."
Piste
Wat voor Sauerbreij in Canada in ieder geval niet ideaal zal zijn, is de piste. Waar het parcours in Kreischberg door de snelheid en de steile stukken technisch gezien zwaar is, is de piste op Cypress Mountain, nabij Vancouver, van een totaal andere orde.
"Het wordt een uitdaging om daar iets van te maken", verzuchtte de slalomster. "Technisch moeilijke afdalingen liggen mij gewoon beter, en dat is de helling daar gewoon niet."
Het olympische parcours past ook niet goed bij haar stijl. "Ik ben iemand die graag aanvalt op de piste. Als het nodig is kan ik 'alles of niets' rijden en op die manier de druk bij de ander leggen. Als je oppermachtig bent, dan kan dat."
Fotografie: Rutger Geerling - Fotograferen.net
© NUsport/Anne Joldersma