Tja, en toen las ik dat stukje op bladzijde 94. En liet ik het even bezinken. Maar tenslotte kon ik het niet laten de volgende e-mail naar de redactie te sturen:
Beste redactie,
Met veel interesse begon ik het stuk te lezen dat in Wintersport Magazine stond over het Snowfest in Laax. Fijn de herinneringen ophalen, dacht ik. Het viel me tegen. Ik kan me voorstellen dat je als verslaggever niet overal tegelijk kan zijn, maar probeer toch tenminste een evenwichtig beeld te schetsen. Nu is de aandacht voor de onderdelen parallel slalom en reuzeslalom in het stuk wel héél minimaal. En wat ik er dan over lees is gekleurd.
Om concreet te zijn: "Niet voor niets strijd de Nederlandse freestyle-top op de berghellingen van Crap Sogn Gion om de jaarlijkse titel van Nederlands Kampioen snowboard en freeski in de disciplines big air, slopestyle, snowboardcross, parallel slalom, parallel reuzenslalom en natuurlijk de halfpipe." (onderstreping van mij). Jammergenoeg blijkt daaruit niet dat de slalomonderdelen geen freestyle, maar alpine disciplines zijn. En mocht er blijkbaar geen aandacht zijn voor het feit dat Olympisch Kampioen op de parallel reuzenslalom Nicolien Sauerbreij aanwezig was om de slalompiste 'voor te rijden' en medailles uit te rijken. En en-passant de jeugdige alpine talenten te motiveren voor hun sport. Jammergenoeg is de enige foto die geplaatst wordt van de parallel slalom er één van een free-styler die (volgens mij) buiten mededinging meedeed.
Ik denk dat velen een dergelijk scheef beeld als desinteresse zouden beschouwen. Anderen denken misschien zelfs dat de alpine disciplines bewust onderbelicht worden. Ik mag hopen dat de Nederlandse Ski Vereniging zich daaraan niet schuldig maakt.
Verderop staat nog een quote van een freestyler, Björn van Dongen: "freestylers zijn een hechte groep." Dat gaat gelukkig ook op voor de alpine boarders, de "hard-booters" . Ze zijn gemotiveerd en serieus bezig met hun sport, er is aanwas van nieuw talent en er is respect alom. En een heel goede sfeer. Die is er overigens ook tussen de freestylers en de hard-booters. Dat zie je dagelijks op de piste, in de lift, in het dorp en op de feesten. En vooral op de discipline boarder-cross, waar beide groepen zij-aan-zij om de medailles strijden.
Ik hoop dat Wintersport Magazine een volgende keer een wat evenwichtiger beeld schetst van het NK en daarmee de indruk wegneemt dat het alpine snowboarden hen nauwelijks interesseert.
Vriendelijke groet, Ron Schipper