Auteur Topic: Stelling # discussie # niveau # enz.  (gelezen 1174 keer)

Base

• Gast
Stelling # discussie # niveau # enz.
« Gepost op: 24 februari 2006, 20:46:28 »
L.S.

Met "anderhalve seconde voorsprong" moet je toch gewoon kunnen winnen, zeker als je het hebt over een eind tijd van 40 seconden.

Als je dit vergelijkt met "volwassen sporten" is het een giller.

Ik heb het niet al te cru neer willen zetten om dat ik ook de prestatie waardeer, maar misschien ook wel teleur gesteld ben in het feit dat op "dit" niveau 1.5 seconden niet telt of zo ???

Base

---
Carve the curves !

Mike

• Organisatie
  • Hero Member
  • *
    • Vitelli Snowsports
Re: Stelling # discussie # niveau # enz.
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2006, 21:27:39 »
Snowboarden is een meer dan volwassen sport!

Je kunt het boarden niet vergelijken met skiën wat dat betreft. Door het grote steunvlak op ski's (je ski's en alles wat ertussen valt) ben je op ski"s veel stabieler en is je balans niet de grootste uitdaging. Bij snowboarden is het steunpunt veel smaller (slechts de staalkant + een paar cm) en is het veel meer een balansspelletje. Daardoor zal je altijd instabieler zijn op een board, hoe goed je ook bent. Foutjes zijn dus sneller gemaakt en ook veel moeilijker te herstellen. Maak je met skiën een foutje dan verlies je een paar honderdsten, maak je zo'n zelfde fout op een board dan verlies je gelijk tienden van een seconde, doordat je eerst je balans moet hervinden voordat je aan de 'lijn' kunt gaan denken.

De sport is zeker wel volwassen, maar een stuk lastiger dan menig andere sporten, juist doordat er zoveel factoren meespelen. De afdaling en Super G voor boarden zijn niets voor niets afgeschaft! Het handen zwaaien, het tegendraaien, het ongewenst een Vitelli moeten maken en het hard op je bek gaan hoort er allemaal bij en zal nooit verdwijnen!

Dat Amelie Kober de snelste tijd van de dag neerzet met alle risico's van dien is eerder knap van haar én een bewijs dat de tijdpenalty die je krijgt als je de eerste run op je gezicht gaat goed is afgestemd om het in de 2de run aantrekkelijk te houden, dan dat het een bewijs is dat de sport niet volwassen is.

Als neutrale toeschouwer is het toch supervet dat 2 deelnemers vol naar beneden knallen en dat de één net wat meer risico's durft te nemen dan de ander, waardoor ze bij elke gate 0,06 sec sneller is en uiteindelijk met een verschil van 0,03 sec met de winst ervandoor gaat. Als Nicolien bij de finishlijn haar hand te hoogte van de tijdwaarneming had gehouden had ze waarschijnlijk gewonnen!

Als je de WC of de NK's van afgelopen jaren bekijkt is het verschil in de finales vaak niet meer dan een paar 100sten...maar ook daar wordt er gestreden op het scherpst van de snede en valt er geregeld iemand uit.

Ik ben van mening dat Nicolien deze voosprong niet uit handen had mogen geven en te 'voorzichtig' naar beneden is gegaan.

Desalniettemin een geweldige prestatie en groot respect. 1 minpuntje tijdens elke race vond ik haar finish niet goed en dat viel me al op voor de race met Amelie Kober!

Vitelli Turn: Extremster Carving-Schwung: Der Oberkörper streift im Schnee (Erfinder: Serge Vitelli)

Mike

• Organisatie
  • Hero Member
  • *
    • Vitelli Snowsports
« Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2006, 21:34:33 »
Ik was nog niet klaar!

De sporten waar het om tijd gaat en er niet direct tegen elkaar gestreden wordt liggen vaak dicht bij elkaar. Zo ook de tijdkwalificaties van het boarden. Juist bij het direct tegen elkaar rijden gaat het erom wie de meeste risico's durft te nemen in combinatie met techniek, uithoudingsvermogen, kracht en lenigheid. Dat tactiek ook een belangrijke factor is moge duidelijk zijn.

Weet je dat je 1,5 sec voorligt dan ga je bewust of onbewust niet op volle kracht. In ieder geval ga je niet op 110%. Als je achter ligt ga je juist op 110% en 8 van de 10 keer maak je dan ergens een fout of haal je de finish niet. Die ene (of 2 keer) dat je blijft staan is dan een superrun!

;)
Vitelli Turn: Extremster Carving-Schwung: Der Oberkörper streift im Schnee (Erfinder: Serge Vitelli)

Maarten

• Organisatie
  • Hero Member
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2006, 21:38:06 »
Sluit ik me geheel bij aan.
Bedenk wel, dat als ze meer risico had genomen in de tweede run, en vervolgens onderuitgegaan was of een poortje gemist had, het commentaar ook niet van de lucht zou zijn!

soulsurfer

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2006, 21:41:13 »
Ik was bij een buitenpatient (~: die t snowboarden zat te kijken:~)en zag die laatste run.......heb op deze piste zelf een wedstrijd gehad......dat middenstuk is redelijk vlak,kom je op dit vlakke stuk uit met niet al teveel vaart,dan wordt t heeeeeeel lastig.
Maar gelukkig heb ik meer verstand van verzekeringen.....................REAAL VERZEKERD T ALLEMAAL!

xray

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2006, 02:08:48 »
Ook ik sluit me aan bij Mike.
Daarnaast speelt er ook nog een belangrijk psychologisch aspect. Ga je wel volle bak om er zeker van te zijn dat je wint, ook met 1,5 sec. voorsprong dan loop je ook het risico op je plaat te gaan, zoals gezegd snowboarden op niveau is een zeer nauw luisterend balans spelletje.

Op het vlakke liet ze te veel liggen naar mijn smaak maar ik geef het je te doen. Bovendien 12e in dit seizoen is toch voorwaar zeker niet slecht. Ga het maar eens proberen zou ik zo zeggen!
-----------------------------
Einfach curven machen (Peter Bauer)
http://www.shoponline.nl

Rwin

• Organisatie
  • Hero Member
  • *
  • No pain, no gain
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2006, 16:54:47 »
Sorry, maar ik vind het een beetje triest om dit soort opmerkingen zonder gegronde argumenten op het forum te posten. Dit is dan ook het enige commentaar van mijn kant, ik ga er verder niet mijn tijd aan verspillen...

Erwin
Go hammer - go hardboots! :H

soulsurfer

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2006, 21:15:00 »
A joh Erwin gewoon een stukkie nabeschouwing........maak je niet dik,hier kan iedereen wat van leren!
Op  die k@t t.v. zie je nix anders na dat klote voetbal.

snowbroos

• Organisatie
  • Hero Member
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 25 februari 2006, 21:33:02 »
Mike....dat heb je goed gezegt vriend.

Wie is eigenlijk die BaSe

jeffrey

Marc

• Administrator
  • Hero Member
    • GraphicMix
« Reactie #9 Gepost op: 25 februari 2006, 22:16:33 »
Beste Base,
Als je zulke kritische uitspraken doet, doe dat dan even vanuit je eigen naam.
Op dit forum kent iedereen elkaar, en ik vind het daarom niet gepast dat je dit anoniem doet.
Maar ik vind het prima dat daarna kritisch bent en een discussie wilt starten.

Base

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2006, 13:46:29 »
HH & HD,

Bij topsport gaat het tegenwoordig vaak om 100ste van seconden, dit is vaak het verschil tussen winst en verlies.

Tot mijn stomme verbazing liggen deze zaken bij snowboarden (afdaling) dus anders waarvoor Mike een hele mooie plausibele verklaring heeft gegeven, vanuit een wat technische hoek.

Xray vanuit een sportpsychologische of mentale en Erwin tja ... ik weet het niet precies.
Wat ik wel weet is dat de posting nooit de intentie heeft gehad om wie dan ook op de boots te trappen.

Op het moment van posten kon ik die 1.5 sec niet beargumenteren, nu echter wel.

Marc, zoals je kan zien post ik niet van achter een proxy of anonymizer.

Greetz,

Base

pep

• Organisatie
  • Hero Member
  • *
  • There ain't no bad snow, only bad skiÎrs...
    • Peppie's homepage
« Reactie #11 Gepost op: 26 februari 2006, 13:55:29 »
Hoi Base,

Het si heel simpel, neem het tijdsverschil van de meiden bij de kwalificaties, dat was ongeveer een seconde? Dan blijft er nog 0.35 over om te spelen. Nicolien die koste wat kost wil finishen en Kobler die niets meer te verliezen heeft. 35 honderste is dan een héél klein verschilletje, want daar moet je dan mee calculeren. Dus eigenlijk deed Nicoline het niet zo slecht toch?

Groeten Pepijn

PS Bij skiën worden ook gaten van halve secondes geslagen (en vergelijk dat weer met het reele verschil van 0,35 tussen de twee dames..)